Regia di Yasujiro Ozu vedi scheda film
In this classic shomin-geki ("story of middle-class life"), Ozu relates the slightly comic tale of a boy abandoned by his parents in postwar Japan. After his desertion, the little boy is discovered by a "tenement gentleman," who, in a gesture of kindness, decides to bring the boy back home with him. His kindness stops short of adopting the boy, however, and his roommate refuses to let the boy live in their apartment. Not wanting to forsake the child again, the tenement gentleman gathers the neighbors together and they draw straws to determine who will take care of him. The shortest straw belongs to a very unwilling middle-aged woman who lives alone and has little desire to take in an orphan. Nevertheless, her neighbors prevail upon her and the boy becomes her responsibility. After a series of misadventures, mostly involving the boy's bedwetting, a close relationship develops between the two and the woman comes to love him. Just as their bond solidifies, the boy's father returns and the unlikely adoptive pair are forced to part. At the film's end, the woman, moved by her experience with the young boy, opens a center for war orphans (Brian Whitener).
Resoconto molto fantasioso: il bimbo ha seguito l'uomo, che lo affida alla donna per una notte perché il proprio compagno di camera non vuole tenerlo; il giorno dopo i tre tirano a sorte per chi deve riportarlo da dove era venuto, non per tenerlo; ma lui ritorna ancora seguendo la donna, che sotto i modi burberi rapidamente si sta affezionando a lui. Alla fine decide di adottarne un altro, forse ad esempio edificante e doveroso per il pubblico dell'epoca, pieno di orfani di guerra.
Molto bello il gioco di reazioni fra la donna e il bimbo, lui quasi sempre muto, lei quasi sempre brontolona. Lei ricorda, come modi, Simone Signoret.
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